De
la o moleculă până la un filosof
Atunci cand
Andre Malraux, probabil sub influenţa devastatoare a
ororilor celor două conflagraţii ale secolului XX, profeţea
că secolul al XXI-lea va fi religios sau nu va fi deloc , o
făcea
in
deplină cunoştinţă de cauză. Căci tocmai
in
iubita lui Franţă, a cărei cultură a şi păstorit-o vreme de
10 ani, incepuse, cu aproape două secole inaintea lui, lunga
şi zbuciumata fugă a omului de Dumnezeu. Iluminiştii
francezi au fost aceia care au
indemnat
poporul – din umbră sau prin ridiculizare făţişă – să se
proclame liber de constringerile religiei, reintrind
intr-o
formă revoluţionară, spusa lui Protagoras, conform căreia
Omul este măsura tuturor lucrurilor. Şi pentru a pecetlui
această decizie, populaţia Parisului a ales o obscură
dansatoare de cabaret – Madmoiselle Candeille – pe care a
purtat-o
in
triumf pină la catedrala Notre-Dame, unde a fost incoronată
drept Zeiţă a Raţiunii. După ce s-a
inchinat
ceremonios zeiţei pe jumătate nude tronind pe altar,
mulţimea a ars
in
mod solemn Biblia in piaţa din faţa catedralei, declarind
că de atunci inainte Raţiunea şi numai Raţiunea avea să
conducă Franţa. Şi pornind de atunci şi de acolo, aceste
idei au
inceput
să cutreiere lumea. A trebuit
insă
să treacă mai bine de o jumătate de secol pentru ca ideile
Revoluţiei franceze să-şi găsească un suport dogmatic solid.
Or, nu era cu putinţă ca acesta să vină tot din Franţa,
care-şi epuizase deja elanul creator sub lama ghilotinei şi
prin marea stepă rusă.
Anglia a fost aceea care a făcut pasul decisiv. Dar l-a
făcut aşa cum
ii
şade bine, adică… englezeşte. Ideile revoluţionare franceze
nu au izbutit să penetreze
in
mod imediat şi direct societatea engleză, aflată in plin
elan spiritual creştin, ca urmare a marii renaşteri
metodiste. In plus, sprijinul francez acordat Revoluţiei
americane a creat
in
imperiu un puternic resentiment
impotriva
ideilor revoluţionare de orice fel.
Şi totuşi, Anglia ascundea o grupare de oameni – o elită
intelectuală – ce pregătea
in
tihnă diseminarea ideilor socialiste franceze. Societatea
Lunară din Birmingham, activă
între
1764 şi 1800, a avut neindoios
o influenţă capitală. Trăgindu-şi
numele de la faptul că membrii ei se intîlneau
o dată pe lună, la luna plină, această societate – care s-a
transformat mai tarziu in Societatea Regală – a avut un rol
decisiv
in
implementarea Revoluţiei Industriale, dar şi
in
sădirea ideilor socialiste. Considerindu-se
“neguţători de lumină” – sintagmă
imprumutată
din utopia New Atlantis a lui Francis Bacon – avea ca membri
personalităţi precum Erasmus Darwin – bunicul lui Charles
Darwin – John Wilkinson, constructor de tunuri, James Watt,
creatorul motorului cu aburi, industriaşul Matthew Boulton,
chimistul Joseph Priestley şi Benjamin Franklin –
corespondent in coloniile americane. Toţi au fost
in
mod explicit partizanii Revoluţiei americane din 1776 şi
susţinători fervenţi ai Revoluţiei franceze 13 ani mai tarziu.
Benjamin Franklin a fost un adevărat navetist
intre
idealiştii francezi şi englezi. Erasmus Darwin a fost un
susţinător activ al ideilor iacobine. Un alt membru, Richard
Edgeworth, a colaborat cu Rousseau la scrierea unei cărţi
despre educaţia copiilor. Fiul lui James Watt a fost
denunţat
in
Camera Comunelor ca agent francez. Joseph Priestley a fost
un susţinător viguros al Adunării Naţionale Franceze,
organizind
chiar o serbare de aniversare a 2 ani de la căderea
Bastiliei. Infuriată de acest afront, comunitatea creştină
în
care locuia Priestley, a dat foc casei in care se ţinea
serbarea şi l-a forţat pe chimist să plece in exil in
America.
Era evident pentru membrii Societăţii Lunare că ideile
revoluţionare nu puteau fi pur şi simplu implantate
in
Anglia. De aceea au ales calea ocolită de a submina
temeliile creştinismului prin ştiinţă, conştienţi fiind de
caracterul eminamente empiric al anglo-saxonilor şi implicit
de tăria argumentelor ştiinţifice pentru aceştia. Trebuiau
insă
găsite şi propagate repede citeva
idei concrete. Prima şi cea mai iconoclastă idee a venit din
partea unui avocat pasionat de geologie, pe nume Charles
Lyell. Născut
in
1797, anul in care părintele geologiei moderne, scoţianul
James Hutton murea, Lyell s-a inspirat copios din lucrarea
acestuia intitulată Theory of the Earth, in care se propunea
pentru prima dată o cronologie extinsă a pămintului, care nu
făcea apel la evenimente supranaturale. Ideea lui Lyell,
cunoscută astăzi sub denumirea de principiul actualismului (uniformitarianism,
in
engleză) susţine in esenţă că procesele geoformante de
astăzi sunt identice cu cele din trecut şi se desfăşoară cu
o viteză similară. Aceasta implica faptul că pămintul
ar avea o varstă de ordinul zecilor de milioane de ani şi că
viaţa a avut la dispoziţie durate imense de timp. Această
nouă viziune avea să stimuleze ideile pe care prietenul
apropiat al lui Lyell, Charles Darwin le pritocea
in
liniştita şi bogata sa rezidenţă numită Down House. Căci de
atit
avea nevoie atunci Darwin – de un timp suficient de lung
pentru ca un animal să sufere o schimbare pe care să o
transmită prin pangenele din singele său (aşa credea atunci
Darwin) urmaşilor săi care la rindul lor vor amplifica
schimbarea şi o vor transmite mai departe. Şi aşa, din
milion
in
milion de an, un peşte putea ajunge intr-o bună zi filosof
şi nişte molecule oameni… in definitiv, Charles Darwin relua
ideile bunicului său Erasmus, publicate in 1794 in
voluminoasa sa Zoonomia, carte in care anticipa pină şi
conceptul de “selecţie naturală”.
Unde se găseşte azi ideea lui Darwin?
Ei bine, la temelia
intregii
omeniri! Căci socialul, politicul, economicul, culturalul,
ba chiar şi religiosul – toate sunt adinc
pătrunse sau chiar definite de această idee. Ni se spune că
societatea a evoluat de la comuna primitivă la post-modern
sau “sfirşitul
istoriei” (după Fukuyama), că politica a evoluat de la
conservatorism la neoliberalism, că economia a evoluat de la
agricultura primitivă la computerizare, că de la picturile
rupestre la post-modernism s-a produs o evoluţie uluitoare (deşi
Picasso a suspinat la ieşirea din peştera Lascaux: Noi nu am
inventat nimic!). Şi pentru că şi specia umană a evoluat, nu
era cu putinţă ca toţi oamenii să fie pe aceeaşi treaptă a
evoluţiei. Urma logic de aici că cei primitivi trebuiau să
dispară – şi asta şi fac din clipa
in
care ideea lui Darwin a văzut lumina tiparului, in 1859. Din
ce
in
ce mai eficient, mai gospodăreşte. Şi pentru că
neoliberalismul este
in
vîrful
piramidei evoluţiei politice, trebuie, nu-i aşa, să
accelereze dezintegrarea oricărei alternative (primitive, se
inţelege), cu adepţii ei cu tot. Şi cum poate să facă asta
mai bine decit
cu bombe inteligente şi militari docili şi eficienţi? Şi,
dacă robotul este mai eficient decit
muncitorul uman, ce nevoie mai este de acesta din urmă? Este
deci nu numai logic, dar şi moral şi mai ales progresist
să-i forţezi pe toţi să se robotizeze sau să renunţe la
acele ramuri economice care nu pot fi robotizate... Şi dacă
cele 5 simţuri nu mai sunt suficiente pentru a percepe arta
ajunsă pe culmile evoluţiei, trebuie musai să-ţi
indopi
organismul cu te miri ce substanţă care să-ţi exacerbeze
“simţirea artistică”. Şi toate acestea numai pentru că
evoluţia
inseamnă
“progres”: de la simplu la complex, de la primitiv la
sofisticat, de la ceilalţi la noi!!
Unul dintre cele mai inechivoce exemple de fundătură singeroasă
intemeiată pe raţiunea umană il reprezintă “rasismul
ştiinţific”. Consider că un scurt istoric al acestui monstru
născut din insomnia raţiunii este necesar şi foarte
revelator. Pornind de la imensa colecţie de cranii a lui
Samuel George Morton (1799-1851) şi cărţile acestuia (Crania
Americana şi Crania Aegyptiaca), ideea că nivelul de
inteligenţă este funcţie de volumul şi forma craniului a
devenit un “fapt ştiinţific”
în
secolul al 19-lea. Acesta a fost cu siguranţă
intărit
de publicarea in 1859 a cărţii lui Charles Darwin, al cărei
titlu complet este semnificativ: Asupra originii speciilor
pe căile selecţiei naturale sau conservarea raselor
favorizate in lupta pentru viaţă (sublinierea noastră).
Francis Galton (1822-1911), văr primar cu Darwin, reluind
conceptul de rasă favorizată, a devenit avocatul fervent al
raselor umane şi claselor sociale favorizate. In ajutorul
lui a venit medicul francez Paul Broca, creatorul
conceptului de coeficient de inteligenţă (Intelligence
Quotient), iar la moartea englezului, stindardul a fost
preluat de psihologul american Henry Goddard (1866-1957), cu
finanţarea substanţială a Fundaţiei Rockefeller. Goddard a
reluat antica idee spartană a eliminării celor slabi, sub
forma eugeniei. Ideile americanului au avut susţinători
puternici şi
in
Anglia, printre aceştia numărindu-se – inevitabil, nu-i aşa?
– Leonard Darwin (fiul lui Charles) şi Winston Churchill. Un
coleg al lui Godddard, Madison Grant, a publicat
în
1916 The Passing of the Great Race (Efemeritatea Marii Rase),
carte ce l-a impresionat profund pe Hitler. Grant propune
in
această carte o explicaţie a eşecului germanilor
in
Primul Război Mondial: atit
de mulţi din masivii războinici blonzi ai rasei germanice au
pierit
în
Războiul de 30 de Ani (1618-1648)
incît
la debutul Marelui Război naţiunea germană era
incă
sărăcită
in
fondul ei etnic pur… Continuind şi amplificind ideile lui
Goddard, un alt coleg de generaţie al său – Harry Laughlin –
a publicat, la inceputul anilor ’20, o carte in care furniza
o listă “completă” a celor “socialmente inadecvaţi”, pentru
care recomanda sterilizarea sau eugenia. Dar
in
America aceste idei nu au putut fi aplicate. In Germania
insă – profund desacralizată de marele traumatism post-belic
– sterilizarea celor indezirabili a
început
să fie aplicată incă din 1927. Iar odată cu venirea la
putere a lui Hitler,
in
1933, a devenit politică de stat. De altfel, este astăzi un
lucru ştiut că
intreaga
“viziune biologică” din Mein Kampf este in
întregime
inspirată din darwinism. Iată dar că, departe de a fi o idee
ariană, rasismul ştiinţific
işi
are sorgintea in “lumea bună” anglo-americană! Şi pentru că
această lume este conservatoare şi perseverentă, sumbrul
experiment german a fost considerat doar o “eroare”. Temelia
darwinistă nu a fost pusă sub semnul
intrebării.
In
consecinţă, un nou experiment – de data aceasta la scară
mondială – se desfăşoară sub ochii noştri şi pe banii noştri!
Filosofia U.N.E.S.C.O. – Organizaţia Naţiunilor Unite pentru
Educaţie, Ştiinţă şi Cultură – era şi este clară
incă
din 1949, atunci cind Sir Julian Huxley (nepotul “buldogului
lui Darwin” – Thomas Huxley) a redactat Manifestul
U.N.E.S.C.O. Iată un eşantion:
Unificarea tradiţiilor
intr-un
singur rezervor comun de experienţă, conştienţă şi motivaţie
este o necesitate a priori pentru progresul viitor al
evoluţiei umane. In acest sens, deşi unificarea politică
intr-un fel sau altul de guvern mondial va fi necesară
pentru atingerea acestui nivel, unificarea in lucrurile
minţii nu este numai necesară, ea poate chiar deschide calea
spre alte tipuri de unificare. Cată vreme copilul respiră
aerul otrăvit al naţionalismului, educaţia in spirit
mondialist nu poate produce decat rezultate precare. Aşa cum
am subliniat, deseori familia este cea care infectează
mintea copilului cu naţionalism extrem. Şcoala trebuie de
aceea să utilizeze căile descrise anterior pentru a combate
atitudinea familială.
Este semnificativ faptul că acest manifest a fost accesibil
publicului larg numai după 30 de ani de la redactarea lui,
atunci cand
O.N.U. şi U.N.E.S.C.O. erau definitiv instalate in politica
mondială.
De la Darwin
incoace,
am incercat o mulţime de sisteme de referinţă alternative
unui Creator, incepand cu noi inşine şi terminand cu timpul
Planck (10-43s de la explozia iniţială generatoare a
universului, moment in care cele patru forţe fundamentale
s-au separat). Am
incercat
să definim constante universale, spre a descoperi azi, cand
tehnologia a ajuns la un nivel foarte avansat, că nici măcar
viteza luminii nu mai este constantă! A fost suficient un
foraj ultraadinc
pentru ca intreg modelul structurii interne a planetei să
fie pus sub semnul
întrebării.
Şi nişte microscopice aureole pleocroice
in
granite primare pentru ca intreg eşafodajul datărilor
radiometrice – zise “absolute” – să inceapă a tremura
ameninţător. A fost suficient să schimbăm spectrul radiaţiei
investigate prin telescoape spaţiale, pentru ca imaginea
noastră despre univers, pe care o credeam coerentă şi
raţională să fie spulberată. Odată ajunsă la nivel molecular
– acolo unde se credea că se găseşte secretul evoluţiei pe
verticală – biologia dă din colţ
in
colţ, incercand cu disperare să identifice acest secret ce
se transformă pe zi ce trece intr-o himeră. In ansamblul său,
establishment-ul ştiinţific este pus sub semnul intrebării,
şi asta pentru că se incăpăţînează
să nu-şi recunoască neputinţa in faţa chestiunii originilor.
Toate acestea fiind zise, cred că Malraux a profeţit cu
adevărat. El a
înţeles
prea bine (şi poate că avusese acces la Manifestul
U.N.E.S.C.O.!) că cei 100 de ani de fundamentare
evoluţionistă a lumii o vor aduce
în
cele din urmă pe muchia prăpastiei.
intoarcerea
evoluţionistă de acolo nu este posibilă, aşa că numai acea
latură a umanităţii care nu a fost atit de letal afectată de
evoluţionism – adică sentimentul religios – mai oferă o
şansă.
Se poate altfel? Din fericire, există azi o cale de
intoarcere
şi pentru ştiinţă. Ea se numeşte Teoria Modernă a
Proiectului (Designului) Inteligent (TEMPI). Propusă de A.
E. Wilder-Smith, Charles Thaxton şi William Dembski; aceasta
pleacă de la teoria informaţiei, teoria probabilităţilor,
ştiinţele cogniţiei şi termodinamică, fiind varful
de lance al ştiinţei moderne, şansa ei de a păşi in mileniul
al treilea intr-un spirit nou, profund uman (nu umanist!).
William Dembski a publicat o carte intitulată Deducţia
Proiectului – eliminarea
intamplării
prin probabilităţi reduse. Pornind de la principiul elaborat
de matematicianul francez Emile Borel, conform căruia
Fenomenele cu probabilităţi foarte mici de producere nu se
produc, Dembski spune: Evenimentele specifice cu
probabilitate mică de producere, nu se produc la
intamplare,
ci sunt cauzate de o sursă inteligentă. Rămanind
cu desăvarşire in cadrul paradigmei ştiinţifice, fără a face
apel la transcendent in demersul său, TEMPI se mulţumeşte să
elaboreze un instrument ştiinţific riguros şi uşor adaptabil
oricărei ramuri ştiinţifice. Utilizarea lui nu face decat
să aducă omul de ştiinţă onest in faţa Adevărului: EXISTĂ UN
DESIGNER INTELIGENT AL UNIVERSULUI. Cand
şi cum se raportează omul de ştiinţă la acest Designer,
aceasta este o chestiune care ţine numai şi numai de
conştiinţa şi personalitatea sa.
Văzut de mulţi ca o
incercare
de a apăra Biblia prin ştiinţă, deşi un leu nu are nevoie de
apărare, creaţionismul ştiinţific este doar o schimbare
fundamentală de paradigmă ştiinţifică. El urmăreşte
in
ultimă instanţă să ofere adevărul despre ştiinţa
evoluţionistă, să scoată la lumină caracterul eminamente
religios al acesteia. O religie desacralizată şi malefică.
In
definitiv, ştiinţa nu ar trebui să fie decat un instrument
al cunoaşterii! Şi, oricat
de mult s-ar strădui, ea nu va putea oferi mai mult decat
răspunsul la una dintre intrebările fundamentale: Cum s-au
făcut şi funcţionează toate? Dar cealaltă
intrebare,
cea mai mare: De ce şi pentru ce s-au făcut toate?, nu-şi va
găsi niciodată răspunsul in ştiinţă.
Şi noi romanii?
Noi romanii
trebuie să avem curajul de a ne privi slăbiciunile
în
faţă, dacă vrem să inţelegem de ce suntem atat de departe de
implinirea aspiraţiilor noastre. Dacă vom continua să ne
amăgim cu surse exclusiv externe ale nenorocirilor noastre,
vom fi condamnaţi la dispariţie
într-o
lume ce s-a pornit pe calea globalizării năucitoare şi
uniformizante.
Nu am nici pregătirea şi nici dorinţa de a mă avanta
in analiza surselor spirituale şi “organice” ale
slăbiciunilor noastre, deşi tentaţia este mare. Mă mulţumesc
a afirma că fără o schimbare fundamentală a spiritualităţii
romaneşti,
o trecere de la fatalism şi resemnare la o mireasmă de la
viaţă spre viaţă
în
Hristos (II Corinteni 2:16), mileniul al treilea va fi mai
sărac cu o naţiune – romanii.
scris de
Ion Vladuca.
SUSŢINUT ŞI LANSAT
All
Rights Reserved 2007.
Volkus Researches
|