l        l         l       
   
 

  

Geocentrismul   

 

 

  Intreaga Biserică Ortodoxă prăznuieşte luminat la 30 ianuarie pe cei trei ierarhi şi dascăli a toată lumea (ecumena!): Vasilie cel Mare, Grigorie (de Nazianz) Cuvintătorul de Dumnezeu şi Ioan Gură de Aur. Pentru că au fost nu numai ierarhi dar şi mari dascăli a toată lumea, ei sunt cinstiţi in mod deosebit în invăţămintul teologic universitar.

  Sinaxarul de azi spune despre ei: „Pe aceşti trei Sfinţi Părinţi: Vasilie cel Mare, Grigorie Teologul şi Ioan Gură de Aur, ii sărbătorim astăzi laolaltă, ca pe cei mai mari Invăţători şi Păstori ai Bisericii, din toată istoria creştinătăţii. Viaţa lor sfintă şi invăţăturile lor alcătuiesc, adică, nişte indreptare de ortodoxie, vrednice de toată lauda şi increderea. Este o dovadă limpede că este rătăcire să nu crezi in ei.”

  Prin „vrednice de toată lauda şi increderea” se inţelege aceea ce se numeşte cu termenul grecesc, axiome. Şi, intrucit noi teologii şi studenţii ortodocşi nu ne indoim nici o clipă, nu-i aşa, că aceştia sint cu adevărat cei mai mari dascăli, şi nu vrem nicidecum să cădem in rătăcirea de a nu crede in ei, să ne oprim un moment asupra unor aspecte fundamentale din invăţătura lor legata de facerea lumii. Aceasta o facem intrucit se aud, exact in mediile noastre teologice universitare unde se cinstesc aceşti mari sfinţi cu slujbe arhiereşti şi slavă, păreri conform cărora „in materie de cunoştinţe ştiinţifice Sfinţii Părinţi nu erau insuflaţi de Duhul Sfint, ci vorbeau şi ei folosindu-se de cunoştinţele ştiinţifice ale vremii lor.” Desigur, aceste cunoştinţe, fiind produsul minţii omeneşti, ar fi supuse ca oricare din acestea, evoluţiei, rectificării, pot fi depăşite, contrazise chiar, de către ultimele cercetări, etc.

  Se vede limpede că, dacă lucrurile ar sta intr-adevăr aşa, ar fi anulată premiza de mai sus, ar cădea axiomele, şi nici nu am fi in primejdie de rătăcire dacă ne-am indoi de unele din invăţăturile lor.

  Să luăm un exemplu clar, ca să limpezim cele afirmate. Se cunosc lucrările de referinţă – omiliile - legate de tilcuirile Sfinţilor la Cartea Facerii: Hexaimeronul Sf. Vasile şi Omiliile la Facere ale Sf. Ioan Gură de Aur. In ce duh au fost date aceste omilii, ne spun inşişi Sfinţii:

  „Pentru ce vă spun acestea? Pentru că e vorba să cercetez alcătuirea lumii şi să contemplu universul nu pe temeiul principiilor filosofiei lumii, ci pe temeiul invăţăturilor pe care Dumnezeu le-a dat lui Moise, slujitorul Lui, Care i-a vorbit lui Moise aievea, nu prin enigme. De aceea trebuie neapărat ca cei care doresc să vadă aceste măreţe lucruri să aibă exercitată mintea lor pentru inţelegerea invăţăturilor ce ne stau in faţă.” (Sf. Vasile cel Mare, Hexaimeron)

  Să vedem ce ni se spune in aceste lucrări cu privire la pămint şi la soare, problemă ce se socoteşte astăzi – ca o axiomă! – ca fiind evidentă: pămintul se invirteşte cu o dublă rotaţie: una diurnă in jurul propriei axe, iar alta anuală in jurul soarelui.

  Iată că Sfinţii Părinţi Vasile cel Mare şi Ioan Gură de Aur, cei atit de vrednici de crezare, invaţă cu totul dimpotrivă! Aflaţi in consens cu Scriptura şi cu Părinţii, ei au crezut şi au propovăduit că pămintul a fost făcut de la inceput, in prima zi a creaţiei, se află nemişcat şi drept in centrul universului, iar soarele a fost făcut în ziua a 4-a a creaţiei şi este o planetă luminătoare ce se invirteşte el in jurul pămintului in timp de 24 de ore:

  "Unii filosofi ai naturii spun, cu cuvinte elegante, că pămintul stă nemişcat din anumite pricini: din pricina locului pe care îl ocupă in centrul universului şi din pricina distanţei, totdeauna egală cu marginile universului; de aceea nu poate să se incline in vreo parte; aşa că rămine neapărat nemişcat, pentru că distanţa egală, pe care o are din toate părţile de jur împrejurul lui, ii face cu neputinţă înclinarea in vreo parte. Locul acesta din centrul universului, pe care pămintul il ocupă, nu l-a dobindit nici ca o moştenire, nici prin sine insuşi, ci este locul lui firesc şi necesar. Deoarece corpul ceresc ocupă in inălţime cel mai indepărtat loc, urmează, spun aceşti filosofi, că toate obiectele grele care cad de sus se indreaptă din toate părţile spre centru; şi in care direcţie se indreaptă părţile, intr-acolo se indreaptă şi intregul. Dacă pietrele, lemnele şi toate obiectele de pe pămint se indreaptă in jos, atunci negreşit şi pentru intregul pămint acesta ii este locul propriu şi potrivit; iar dacă vreun obiect uşor se ridică din centru, negreşit se va indrepta spre locurile cele mai de sus. Deci corpurilor grele le este proprie mişcarea inspre jos; iar josul, aşa cum s-a arătat, este centrul. Să nu te minunezi, dar, dacă pămintul nu cade in nici o parte; nu cade, pentru că ocupă, potrivit naturii lui, locul din mijloc. Trebuie deci neapărat ca pămintul să rămină la locul său; poate insă să-şi schimbe locul, dacă face vreo mişcare potrivnică naturii sale…

  Vor fi de acord şi cei ce sint impotriva spuselor mele că pricina care face ca pămintul, care este mai greu decit apa, să stea suspendat in mijlocul universului…”

  „Acum, după ce a fost făcut soarele, este zi cind văzduhul este luminat de soare şi cind soarele străluceşte in emisfera de deasupra pămintului; este noapte cind soarele ascunzindu-se face umbră pămintului. Atunci, la inceput, ziua şi noaptea nu se datorau mişcării soarelui…”

  „sau pentru că invirtirea cerului de la un semn pină la acelaşi semn se face intr-o singură zi, incit ori de cite ori este seară şi dimineaţă in lume, potrivit invirtirii soarelui, această invirtire nu se face in mai mult timp, ci atit cit se implineşte durata unei zile…

  Dacă soarele, care este supus stricăciunii, este atit de frumos şi atit de mare, dacă este iute in mişcare şi-şi face cu atit regularitate mişcările sale de revoluţie, dacă are o mărime cu dreaptă măsură in univers, incit nu depăşeşte măsura faţă de intregul univers, iar prin frumuseţea lui este ca un ochi strălucitor aşa cum se cuvine creaţiei…

… atunci soarele se intoarce din părţile de miazănoapte iarăşi spre părţile de miazăzi.

  Acestea sint rotaţiile anotimpurilor, care, fiind o urmare a mişcărilor soarelui, ne rinduiesc viaţa noastră…

  Anul solar, la rindul lui, este timpul cit il face soarele, prin mişcarea sa, intorcindu-se la acelaşi semn de la care a plecat.” (Hexaimeron)

  In consens cu Sf. Vasile urmează ceva mai tirziu şi Sf. Ioan Gură de Aur:

  „Mai bine să inceteze soarele călătoria sa decit să inceteze citirea Psaltirii.” (Cuvint inainte pentru puterea psalmilor şi Ce este Psaltirea)

  „…tot aşa nici soarele nu se arată vreodată noaptea, pentru că luna cu lumina ei e indestulătoare să lumineze intunecimea nopţii. Fiecare dintre stihii işi păstrează drumul său şi nu-şi depăşeşte propria măsură; ascultă de porunca Stăpinului şi-şi implineşte lucrarea ei…

  „Noi vedem soarele de veacuri mergind pe calea cea rinduită lui…” (Sf. Ioan Gură de Aur, Omilii la Facere)

  Constrinşi de evidenţa acestor pasaje, ca şi a multor pasaje din Scriptură şi alţi Sfinţi Părinţi, teologii modernişti sint puşi in impasul din care au două ieşiri:

1) ii pot socoti pe Părinţi ca fiind sinceri şi bine intenţionaţi, dar, limitaţi la nivelul cunoştinţelor şi tehnologiei secolului IV, secol de aur al teologiei, dar, evident sub-modest din punct de vedere al progresului cercetărilor tehnico-ştiinţifice;

2) mai au la indemină calea socotirii pasajelor scripturistice şi a tilcuirii lor ca fiind „alegorice”, „metaforice”, „simbolice”, sau eventual cu inţeles inalt duhovnicesc, şi in nici un caz literal, aşa cum considera şcoala antiohiană, şi mai nou fundamentaliştii neo-protestanţi.

Socotim, cu smerenie, că ambele căi duc la rătăcire şi inşelare intrucit:

- in cazul 1), cele afirmate mai sus de către Sfinţii Părinţi au fost făcute „universul nu pe temeiul principiilor filosofiei lumii, ci pe temeiul invăţăturilor pe care Dumnezeu le-a dat lui Moise, slujitorul Lui, Care i-a vorbit lui Moise aievea, nu prin enigme”. Nici pe temeiul filosofiei, dar cu siguranţă, nici pe cel al ştiinţei lumii acesteia căzute, pe care aceiaşi Sfinţi şi mulţi alţii au combătut-o in repetate rinduri, şi in numele şi pe temeiul căreia nu şi-ar fi ingăduit nicicind să tilcuiască Scripturile.

- in cazul 2), să nu uităm in primul rind că insuşi Sf. Ioan Gură de Aur a fost cel mai slăvit reprezentant al şcolii antiohiene unde s-a format şi a strălucit inainte ca să ajungă Arhiepiscopul Constantinopolului. In al doilea rind, nu numai el dar şi ceilalţi doi mari dascăli şi ierarhi au susţinut poziţia clară şi fără nici un echivoc potrivit căreia pasajele din Cartea Facerii trebuie interpretate exact literal, cel puţin in prima fază, urmind ca apoi să primească eventuale inţelesuri mai înalte.

  In tratatul său Despre preoţie, Sf. Grigore de Nazianz ii dojeneşte pe aşa-zişii invăţători ai vremii sale, care in numele unei inalte filosofii, nu acceptau inţelegerea simplă, literală, am zice astăzi „fundamentalistă” a relatărilor scripturistice: „Nu ne oprim de loc la litera Scripturii! Toată Scriptura trebuie inţeleasă duhovniceşte!”

  Aşa stind lucrurile, ne intrebăm, in calitate de teologi ortodocşi ce ii cinstesc aşa cum se cuvine pe cei mai mari dascăli ai Ortodoxiei: pe cine trebuie noi să credem în cosmologie, pe aceştia, sau pe droaia de „savanţi” ca Copernic, Bruno, Galilei, Kepler, Newton, Einstein, etc. ce cugetă şi ne invaţă cu totul potrivnic Scripturii şi tuturor Părinţilor, exact pe temeiul filosofiei, ştiinţei şi minţii omeneşti a lumii căzute sub prinţul intunericului?

  Iubiţi confraţi, părinţi profesori de toate gradele, studenţi (şi studente) ortodocşi! Ne e oare cumva teamă sau ruşine de a mărturisi invăţătura Scripturii şi a Părinţilor impotriva savanţilor de azi? Sintem cumva complexaţi de „superioritatea” ştiinţei lor şi ignoranţa noastră quasi totală in materie? Atunci, să ne indreptăm către o altă personalitate slăvită in facultăţile de teologie: Sf. Mare Muceniţă Ecaterina. Căci iată, despre ea citim la sinaxar că: „Asemenea, intre alte pedepse, Sfinta a fost silită de Maximian să se infrunte cu o adunare de filosofi păgini, ca să dovedească in faţa poporului, deşertăciunea zeilor. Iar ea, ruşinindu-i pe toţi, cu inţelepciune şi cu bună grăire, i-a induplecat pe cei o sută cincizeci de invăţaţi să creadă în Hristos…”

  Tot aşa, urmind Sfintei, pe care o cinstim in facultăţile noastre teologice, să fim şi noi capabili de o faptă nu chiar atit de mare ca a aceleia – convertirea unor păgini sau eretici la credinţa cea adevărată – ci măcar de o dreaptă mărturisire a cosmologiei. Şi, dacă vom ajunge să ne infruntăm cu acei savanţi, să facem acatistul Sfintei, zicind cu nădejde tare: „Cei mai mulţi de o sută de invăţaţi care stăteau de faţă şi ascultau cuvintele prin care explicai Evanghelia lui Hristos, luminindu-se de Duhul Sfint, s-au creştinat…”

  Noi vom explica de pildă „Facerea” lui Moise, cu nădejdea că Duhul ii va lumina şi pe acei savanţi şi profesori, care nu riscă să fie arşi pe rug ca cei din vechime, ci doar să fie eventual batjocoriţi şi să-şi piardă posturile, dar să se mintuiască prin mărturisirea adevărului.

  Să ne rugăm ca Dumnezeu, Sfinţii trei Ierarhi şi Sfinta Ecaterina să ne ajute de a avea cunoştinţa şi curajul mărturisirii, iar cinstirea noastră să le-o dăm şi cu inima, şi cu mintea, nu numai cu buzele. Amin.  

 

 

 

                                                                                     scris de Firmilian Gherasim.

                                           


SUSŢINUT ŞI LANSAT

All Rights Reserved 2007. Volkus Researches                

 

 

 
Hosted by uCoz